loading...
تعمیرات لوله - تاسیسات لوله رسا تاسیسات
mousa بازدید : 35 پنجشنبه 26 تیر 1399 نظرات (0)

 10نکته در رابطه با لوله های آهنی

انسان فطرتا موجودی کمال گرا است و به همین دلیل همواره در پی آن بوده است که بتواند روز به روز با تحقیق و بررسی چه در زمینه علوم انسانی و اجتماعی و چه در زمینه علوم طبیعی و فیزیکی و… درهای جدیدی از علم را به سوی خود باز کند، همان طور که در گذشته سیستم‌های انتقال مایعات وجود نداشتند و امروزه شاهد این هستیم که دائما سیستم‌های جدیدی ساخته می‌شوند و یا مدل های قدیمی به روز رسانی می‌شوند تا نقص‌هایی که در گذشته داشته‌اند برطرف شود و محصولاتی تولید شوند که حداکثر کارایی را داشته باشند.

انواع مایعاتی که در حال حاضر توسط لوله‌ها حمل می‌شوند شامل آب، گاز، بنزین، نفت، میعانات پتروشیمی، فاضلاب و… است که در هر کدامشان بسته به ویژگی‌های مورد نیاز، لوله‌های خاصی استفاده می‌شود.

لوله‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند شامل لوله‌های آهنی، پلاستیکی، چند لایه، چدنی، بتنی و… هستند و ما در این مقاله قصد داریم صرفا در رابطه با لوله‌های آهنی صحبت کنیم.

 

 

نکته یک) مقاومت دمایی بالا: لوله‌های آهنی این توانایی را دارند که بتوانند در مقابل دماهای زیاد از خودشان مقاومت نشان دهند و تغییر شکل ندهند، در واقع آهن نقطه ذوب خیلی بالایی دارد و تا جایی که دما به نقطه ذوب آن برسد می‌تواند تحمل دمایی داشته باشد.

نکته دو) فیزیک قوی: آهن از جمله فلزاتی است که مقاومت فیزیکی بسیار بالایی دارد و یک انتخاب بسیار خوب برای مکان‌هایی است که نیاز است لوله‌ها فشار بسیار بالایی را تحمل کنند، لوله‌های آهنی به دلیل این که در مقابل تغییر شکل بسیار مقاوم هستند، از آسیب‌هایی که در مراحل ساخت، انتقال، نصب و…ممکن است رخ دهد مصون می‌مانند و این خود یک مزیت است، زیرا از ایجاد ضایعات به خوبی جلوگیری می‌کند.

نکته سه) غیر قابل نفوذ: در لوله‌های آهنی هیچ گونه راهی برای نفوذ اکسیژن وجود ندارد و جایی که اکسیژن وجود نداشته باشد، هیچ موجود زنده ای قدرت رشد نخواهد داشت، پس احتمال رشد گیاهان مختلف و باکتری‌ها و قارچ‌ها در داخل لوله‌ها تقریبا صفر است و این ویژگی باعث شده است که این لوله‌ها عمر بیشتری داشته باشند.

نکته چهار) ثبات طولی: لوله‌های اهنی نسبت به تغییرات دما حساسیت زیادی از خود نشان نمی‌دهند و به همین دلیل از انبساط و انقباض شدید که می‌تواند به ساختار لوله آسیب وارد کند و باعث ترکیدگی آن شود در امانند.

نکته پنج) ضد آتش: لوله‌های آهنی مانند لوله‌های پلاستیکی نیستند که با قرار گرفتن در معرض شعله آتش تغییر شکل بدهند، به همین دلیل در هنگام آتش سوزی یکی از مطمئن ترین انتخاب‌ها هستند.

نکته شش)خوردگی: لوله‌های آهنی را معمولا با با لایه ای می‌پوشانند وبه آن‌ها لوله‌های گالوانیزه می‌گویند، گالوانیزه کردن باعث می‌شود که این لوله‌ها در مقابل خوردگی حفظ شوند.

نکته هفت) عدم شکل پذیری: همان طور که گفتیم لوله‌های آهنی بسیار سخت هستند و نمی‌شود به راحتی در آن‌ها تغییر شکل ایجاد کرد.

نکته هشت) افت فشار: لوله‌های فلزی به دلیل وجود حفره‌های ریز کوچکی که در لایه داخلی آن‌ها وجود دارد، سطح صافی ندارند و همین باعث شده است که در رسوب گیری بسیار مستعد باشند.

نکته نه) وزن زیاد: لوله های فلزی وزن زیادی دارند وهمین باعث شده است حمل و نقل آن‌ها با سختی روبه رو شود.

نکته ده) اتلاف دمایی زیاد: لوله‌های آهنی ، بدلیل ساختار رسانایی که دارند به راحتی گرما را منتقل می‌کنند و باعث اتلاف دما می‌شوند.

 

 

کاربرد لوله‌های آهنی

در بالا تمامی نکات لازم در رابطه با لوله‌های آهنی را برایتان گفتیم، اما موضوع دیگری که لازم است در رابطه با آن بدانید، کاربرد لوله‌های آهنی است. لوله‌های آهنی به دلیل ساختار خاصی که دارند برای انتقال بسیاری از سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند که از میان آن‌ها می‌توانیم به تاسیسات انتقال آب آشامیدنی اشاره کنیم، زیرا این نوع لوله‌ها می‌توانند به خوبی آب آشامیدنی را از نظر بهداشتی سالم نگه دارند. از لوله‌های آهنی برای مصارفی مانند لوله‌های فاضلاب نیز گاهی استفاده می‌شود.

اهمیت استفاده از لوله‌های آهنی بر کسی پوشیده نیست و آن‌ها مصارف بسیار گسترده ای داشته اند، اما در حال حاضر با آمدن محصولات جدید با بازدهی بالاتر مصارف این نوع لوله‌ها به مرور کمرنگ‌تر شده است، زیرا لوله‌های جدید تر توانسته اند معایب این نوع لوله‌ها را به خوبی پوشش دهند.

mousa بازدید : 39 سه شنبه 24 تیر 1399 نظرات (0)

مزایا و معایب لوله‌های پلاستیکی

برای همه‌ی ما تا به حال پیش آمده است که امکانات زندگی امروزمان را با گذشته و قرن‌ها پیش مقایسه کرده باشیم و از این‌که سختی‌هایی که مردم گذشته مجبور به تحمل آن بودند را تحمل نمی‌کنیم خوشحال باشیم؛ یکی از این امکانات که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست، وجود آب، گاز و خطوط انتقال فاضلاب در هر خانه‌ای است. فکر کردن به این موضوع که در سرمای زمستان در صف‌های طولانی بایستیم  و ظرف‌های سنگین نفت را حمل کنیم و یا این‌که برای حمام رفتن مجبور باشیم به حمام‌های عمومی برویم، حفر چاه‌هایی به عمق چندین متر برای انباشت فاضلاب نیز از دیگر مخاطراتی بود که با تولید لوله‌ها دیگر نیاز نیست آن‌ها را تحمل کنیم.

از فواید پیشرفت علم همین است که باعث بهبود زندگی افراد می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند بتوانند راحت‌تر زندگی کنند.

ما نمی‌توانیم اهمیت لوله‌ها را در بهبود زندگیمان نادیده بگیریم، در حال حاضر لوله‌های بسیاری در بازار وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توانیم به لوله‌های پلی اتیلن، کاروگیت، آهنی، پلاستیکی و… اشاره کنیم دراین مقاله ما قصد داریم صرفا در رابطه با مزایا و معایب لوله‌های پلاستیکی صحبت کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

مزایای لوله‌های پلاستیکی

استفاده از لوله‌های پلاستیکی و اتصالات آن‌ها آسان‌تر از سایر لوله‌ها است.

اگر قصد لوله‌کشی به صورت روکار دارید، بدون شک بهترین انتخاب می‌تواند نیوپایپ‌ها باشند، زیرا این لوله‌ها نیازی به رنگ کردن ندارند.

به دلیل داشتن وزن کم، مناسب استفاده در سقف‌های کاذب و جاهایی که دسترسی به آن‌ها سخت است می‌باشند.

این لوله‌ها قطر بسیار کمی دارند، به همین دلیل جاسازی آن‌ها در دیوار کار نسبتا آسانی است.

در برابر مواد شیمیایی می‌تواند از خود مقاومت خوبی نشان دهد.

لوله‌های پلاستیکی در مقابل سایش و خوردگی نیز مقاومت بالایی دارند و با مواد شیمیایی مختلف واکنش نمی‌دهند و از مواردی مانند زنگ زدن نیز در امان‌اند.

نیوپایپ‌ها جداره داخلی صافی دارند وهمین موضوع باعث جلوگیری از رسوب‌گیری آن‌ها می‌شود، هنگامی‌که لوله‌ای رسوب نگیرد، مسلما دچار افت فشار هم نخواهد شد واین موضوع یکی از بهترین ویژگی های این نوع لوله ها است.

معایب استفاده از لوله های پلاستیکی

لوله‌های پلاستیکی در مقابل دمای زیاد بسیار آسیب پذیرند و تغییر شکل می‌دهند.

سرمای زیاد باعث شکنندگی نیوپایپ‌ها میشود.

نسبت به سایر لوله‌ها در مقابل فشارهای مکانیکی دارای مقاومت کمتری هستند.

لوله‌های پلاستیکی نسبت به لوله‌های چدنی، عایق صوتی خوبی نیستند.

  

 

 کاربرد لوله های پلاستیکی

لوله‌های پلاستیکی نیز مانند سایر لوله‌ها کاربردهای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می توانیم به سیستم‏های فاضلاب، آب‏رسانی، آبیاری، توزیع آب، باغبانی، تصفیه خانه‏های فاضلاب، صنایع غذایی، کارخانجات داروسازی و … اشاره کنیم. جالب است که بدانید در سال‌های اخیر در صنایع نفت و گاز نیز در موارد خاصی از لوله‌های پلاستیکی استفاده شده است، زیرا این لوله‌ها از ته نشین شدن موم موجود جلوگیری می‌کنند.

در سایر لوله‌های منتقل کننده نفت، مواد موم مانندی ته نشین می‌شود و این موضوع باعث کاهش فشار خطوط انتقال نفت و هم‌چنین ایجاد اختلال در این انتقال می‌شود، زیرا این رسوبات پس از مدتی می‌توانند به طور کلی کاربرد لوله را مختل کنند، اما در لوله‌های پلاستیکی این موضوع کاملا رفع شده است و همین باعث شده است که به اهمیت استفاده از لوله‌های پلاستیکی در صنایع مختلف پی ببرند.

 

 

  

چرا اقدام به خرید لوله های پلاستیکی کنیم؟

همان‌طور که در بالا توضیحاتی برای شما ارائه دادیم، مزایای لوله‌های پلاستیکی بسیار بیشتر از معایب آن است و اصول بهینه‌یابی به ما پیشنهاد می‌کند که برای مصارف خاص خود اقدام به خرید این نوع لوله کنیم، زیرا در مقایسه با سایر لوله‌ها حتی قیمت بسیار مناسب‌تری دارد وهمه‌ی این‌ها باعث می‌شود که این لوله تبدیل به یک انتخاب خوب برای پوشش دهی تاسیسات ما باشد.

در واقع لوله‌های پلاستیکی می‌توانند بسیاری از نیازهای لوله کشی را پوشش دهند زیرا نقاط ضعف‌ آن‌ها نمی تواند باعث نادیده گرفته شدن مزایای آن‌ها شود.

تمام توضیحاتی که در رابطه با لوله های پلاستیکی در این مقاله ارائه شد تنها برای این بود که شما با این نوع لوله بیشتر آشنا شوید تا در هنگام خریدتان بتوانید محتاطانه تر عمل کنید و در نتیجه تصمیم درست تری بگیرید، زیرا یک انتخاب غلط می تواند باعث ضرر بزرگی در حوزه خرید لوله باشد، پس بهتر است این کار را با دقت انجام دهید.

mousa بازدید : 99 سه شنبه 10 تیر 1399 نظرات (0)

در عصر جدید ما دیگر مجبور نیستیم که اگر به محصولی نیاز داریم تنها از یک برند آن را تهیه کنیم، برای مثال اگر خاطرتان باشد در حدود سی سال پیش تنها چند برند محدود مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی، ماکارونی و… وجود داشتند و در واقع انتخاب بسیار محدودی داشتیم، حتی این برند‌ها تا آن‌جا پیش رفتند که تا سال‌های بعد بر روی محصول‌ها ماندند و ما هنوز هم شاهد این هستیم که برخی افراد برای خرید پودر لباسشویی و مایع ظرفشویی از واژه‌های تاید و ریکا استفاده می‌کنند در حالی‌که این دو تنها دو نام تجاری بودند.

اگر بخواهیم گذشته را با اکنون مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که در خرید اکثر محصولات ما حق انتخاب بسیار بیشتری داریم و می‌توانیم از برند‌های مختلفی محصول مورد نظرمان را خریداری کنیم، زیرا فروش محصولات از حالت انحصاری خارج شده است.

از جمله محصولاتی که امروزه در بازار همه کشورها از جمله ایران وجود دارد، لوله است‌‌؛ لوله‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدامشان برای مصارف مشخصی استفاده می‌شوند، اما برخی از آن‌ها با یکدیگر کاربردهای مشابهی دارند و دقیقا در همین حالت است که رقابت شدید تر می‌شود و همه تولید کنندگان به این فکر خواهند افتاد که بتوانند محصولی را تولید کنند که بهترین کاربری را دارد و افراد بیشتری آن را برمی‌گزینند و در تاسیسات خود استفاده می‌کنند.

یکی از لوله‌هایی که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد، لوله‌های پلی اتیلن است، این نوع لوله‌ها در مصارفی از قبیل آبرسانی، گازرسانی و فاضلاب استفاده می‌شوند که به ترتیب خط های آبی، زرد و قهوه ای دارند.

لوله‌های پلی اتیلن از پلیمری شیمیایی با همین نام ساخته شده اند که به دلیل ساختار شیمیایی خود توانسته‌اند ویژگی‌های منحصر به فردی را بدست بیاورد.

از جمله ویژگی‌های منحصر به فردی که ساخته شدن از مواد پلی اتیلنی برای این نوع لوله به ارمغان آورده است می‌توانیم به مقاومت زیاد در برابر مواد خورنده، فشارهای وارده در مراحل تولید، انتقال ونصب، سایش، دمای بسیار زیاد و… اشاره کنیم که البته میزان مقاومت آن را در دماهای پایین و هم چنین قابلیت خمش خوب آن را نیز نباید نادیده بگیریم.

  

 

  

انواع لوله های پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن نیز خودشان به چند دسته تقسیم می شوند که دو دسته اصلی آن ها لوله‌های تک جداره که با نام لوله‌های پلی اتیلن آن را می‌شناسیم و دو جداره است که در دسته ای دیگر از این لوله‌ها به نام کاروگیت قرار دارند.

خود لوله‌های تک جداره انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را برایتان شرح می دهیم.

 لوله پلی اتیلن (PE) بلک ۱۰۰

به جرات می‌توانیم بگوییم که یکی از بهترین لوله‌های پلی اتیلن لوله‌های بلک 100 هستند که به وسیله‌ی رزین سیاه رنگ شده اند و در مقابل ضربه، فشار و ترک‌خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند، به همین دلیل برای مصارفی مانند زهکشی، سیستم‌های فاضلاب و توزیع آب و گاز استفاده می‌شوند.

لوله پلی اتیلن بلو ۱۰۰

احتمالا شما هم لوله‌های پلی اتیلن بلو 100 را دیده اید، زیرا این لوله‌ها بیشتر برای مصارف توزیع آب آشامیدنی استفاده می‌شوند و با رزین آبی رنگ آمیزی شده اند؛ این لوله‌ها قابلیت پردازش بسیار خوبی دارند و همین ویژگی باعث محبوبیت آن‌ها شده است.

 

 

لوله پلی اتیلن اورنج ۱۰۰

لوله‌های پلی اتیلن اورنج 100 نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای توزیع آب آشامیدنی است؛ این نوع لوله نیز همان طور که از نامش پیداست با رزین نارنجی رنگ آمیزی شده است و به دلیل قدرت هیدرواستاتیکی و مقاومت بالایش محبوبیت زیادی دارد.

علاوه بر لوله‌های پلی اتیلن نام برده شده در بالا، لوله‌های دیگری از جمله  H.E.3490-LS،  P6006، NPP بلک و… نیز از این دسته از لوله‌ها در بازار موجود است که توضیح در رابطه با آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد، چرا که لوله‌ها دنیای بسیار عظیمی دارند و تنوع آن‌ها نیز بسیار بالا است و اگر بخواهیم در رابطه با انواع آن‌ها و ویژگی‌هایشان بنویسیم باید روزها مشغول نوشتن باشیم تا بتوانیم به خوبی تمام اطلاعات لازم را به شما انتقال دهیم، البته لوله‌های پلی اتیلن تنها دسته کوچکی از لوله‌های موجود است و کسب اطلاعات در رابطه با سایر لوله‌ها نیز خالی از لطف نیست و پیشنهاد می‌شود حتما در رابطه با آن ها نیز مطالعاتی داشته باشید تا بتوانید شناخت خوبی از آن ها به دست آورید.

mousa بازدید : 80 سه شنبه 10 تیر 1399 نظرات (0)

همه‌ی ما هنگامی‌که می‌خواهیم اقدام به خرید چیزی کنیم ابتدا در رابطه با آن تحقیق می‌کنیم، محصولات مشابه را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا بتوانیم به جمع بندی کلی برای خرید آن‌ها برسیم.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در هنگام خرید هر چیزی معمولا چندین انتخاب داریم ومی‌توانیم از بین برندها و محصولات مختلف اجناس مورد نظر خود را انتخاب کنیم، در واقع تولیدات انحصاری که در گذشته بر جهان حاکم بود در حال حاضر خیلی کمرنگ‌تر شده‌است و به همین دلیل دانشمندان و صاحبان صنایع مختلف در پی این هستند که اجناس بهتر و با کیفیت‌تری را تولید کنند تا بتوانند نظر مصرف کنندگان مختلف را به خوبی جلب کنند.

در حال حاضر لوله‌های مختلفی نیز در بازار موجود هستند که هر کدامشان مصارف خاصی دارند، البته برخی از آن‌ها مصارف مشابهی دارند ولی با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند که همین تفاوت‌ها باعث تمییز آن‌ها از یکدیگر می‌شود و باعث می‌شود نوع خاصی از بقیه مصرف بیشتری داشته باشد و افراد بیشتری از آن‌ها استفاده کنند.

لوله‌های پنج لایه شاید در مواردی، مصارف مشابهی با سایر لوله‌ها داشته باشند اما به دلیل این که آن‌ها بهتر، مقاوم تر و کاربردی تر هستند، جایگاه بهتری در بین مردم دارند.

 

 

 


ساخت لوله پنج لایه

برای ساخت لوله‌های پنج لایه به یک لایه آلومینیوم، دولایه چسب و دولایه پلی اتیلنی نیاز داریم در ابتدا یک ورقه آلومینیومی را در دستگاه قرار می‌دهند تا به شکل لوله دربیاید و پس از آن دو لایه پلی اتیلنی به وسیله‌ی چسب مخصوص به لوله آلومینیومی متصل می‌شوند.

خارجی‌ترین و داخلی‌ترین لایه از جنس پلی اتیلن هستند و این ساختار باعث می‌شود که فشارهای ناشی از ضربه‌هایی که در مراحل ساخت، حمل و نصب به لوله وارد می‌شود تاثیر زیادی بر آن نداشته باشد و لوله مقاومت کافی داشته باشد و هم‌چنین زنگ نزند، زیرا اگر این لایه از فلزات مختلف ساخته شده‌باشد به راحتی زنگ می‌زند و عمر لوله را کاهش می‌دهد، لایه پلاستیکی داخل هم به دلیل این‌که سطحی کاملا صیقلی دارد، رسوب نمی‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود که سرعت عبور سیالات مختلفی که از آن‌ها عبور می‌کند نیز زیاد باشد؛ درضمن پلاستیک‌ها به سختی با مواد مختلف واکنش می‌دهند درحالی‌که فلزات با بسیاری از سیالاتی که از آن‌ها عبور می‌کند واکنش می‌دهند.

لایه فلزی داخل نیز می‌تواند به قوام لوله کمک بسیار زیادی کند، در واقع ترکیب لوله‌های پنج لایه، یک ترکیب فوق‌العاده است که می‌تواند در مکان‌هایی که لوله‌ها تحت فشار بالایی هستند استفاده شود.

 

 نکات ایمنی در هنگام استفاده از لوله‌های پنج لایه

  • هیچگاه از لوله‌هایی که ترک سطحی دارند استفاده نکنید.
  • از پیچ دادن لوله خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث شکسته شدن و تغییر شکل آن بشوید.
  • به دلیل این‌که لایه‌ی خارجی از جنس پلاستیک است باید از تابش مستقیم نور خورشید حفظ شود.
  • به هیچ وجه از لوله‌های چرب و کثیف استفاده نکنید.
  • برای آبندی اتصالات پنج لایه بهتر است به جای استفاده از کنف از نوار تفلون استفاده کنید.
  • لوله ها و اتصالات پنج لایه را در مقابل شعله آتش قرار ندهید.
  • پس از لوله کشی حتما تست فشار را بر روی لوله‌ها انجام دهید تا در انجام فعالیتشان خللی رخ ندهد.
  • پس از انجام تست فشار حتما روی لوله ها را بپوشانید.
  • در استفاده از این لوله‌ها باید به جوش دادن آن ها بسیار دقت کرد.

لوله‌های پنج لایه را می‌توانیم برای مصارف مختلفی از قبیل سیستم‌های گرمایی و برودتی، سیستم‌های انتقال هوای فشرده، مکان‌های تفریحی، ساختمان های تجاری، اداری، فرهنگی ، خطوط انتقال آب آشامیدنی، صنایع پزشکی، غذایی، دارویی و…کاربرد دارد.

یکی از مزیت‌های غیر قابل انکار لوله‌ها و اتصالات پنج لایه، بهداشتی بودن آن‌ها است، زیرا این ویژگی باعث شده‌است که برای مصارف خوراکی و پزشکی نیز بتواند کاربرد داشته باشد.

لوله‌های پنج لایه از مقاوم‌ترین لوله‌هایی هستند که در حال حاضر در بازار موجود هستند، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در تاسیسات خود حتما از آن‌ها استفاده کنید، زیرا این لوله‌ها از نظر اقتصادی بسیار به صرفه هستند و پس از مدت طولانی‌تری مجبور به تعویض آن ها هستید و معمولا آسیب فیزیکی خاصی نمی بینند.

mousa بازدید : 37 یکشنبه 08 تیر 1399 نظرات (0)

لوله مانیسمان و ویژگی‌های آن

اگر بخواهیم از 200 سال پیش تاکنون به پیشرفت زندگی بشر نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که سرعت پیشرفت تکنولوژی و بهبود زندگی مردم بسیار بالا رفته‌است و صنایعی موفق بوده‌اند که توانسته‌اند خودشان را با این سرعت هماهنگ کنند؛ چرا که همزمان که زمان می‌گذرد توقع مردم نیز بالاتر می‌رود و دیگر هرکیفیت و هرمحصولی را قبول نمی‌کنند و همواره به دنبال انتخاب بهترین گزینه هستند، بهینه ترین انتخاب، انتخابی است که بهترین کیفیت را در مقابل مناسب‌ترین قیمت ارائه کند، پس صنایع مختلف نیز برای موفقیت در فروش باید محصولاتشان را متناسب با انتخاب بهینه مشتریان قرار دهند؛ به همین دلیل مدیران آن‌ها تصمیم گرفتند روز به روز در کار خود ایده‌های جدید‌تر و بهتری ارائه کنند تا بتوانند رضایت عده کثیری از مشتریان را به دست آورند.

مطالبی که در بالا گفته شد در مورد تمام محصولات و خدمات صدق می‌کند؛ یکی از نمونه‌های آن‌ها صنعت تولید لوله است.

اهمیت لوله‌ها در زندگی امروزی همه‌ی ما مشهود است و می‌دانیم که اگر لوله‌ها نبودند، هیچ آبی به خانه ما نمی‌رسید، هیچ فاضلابی حمل نمی‌شد، هیچ سوختی در سراسر کشور پخش نمی‌شد و در واقع هیچ سیالی به صورت هدفمند حرکت نمی‌کرد.

 

 

لوله‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدامشان کاربردهای خاص خود را دارد. تنوع لوله‌ها شامل لوله‌های فولادی، آهنی، پلاستیکی، بتنی، چدنی و… می‌شود.

لوله‌های فولادی به دودسته تقسیم می‌شوند، لوله‌های درزدار و لوله‌های بدون درز، لوله‌های بدون درز عموما با نام لوله‌های مانیسمان شناخته می‌شوند.

همان‌طور که گفتیم نام دیگر لوله‌های مانیسمان، لوله‌های بدون درز است به دلیل این که در تولید این لوله‌ها از هیچ نوع جوشی استفاده نمی‌شود به آن ها عنوان بدون درز داده اند؛ این لوله‌ها را برای اولین بار برادران مانیسمان در آزمایشگاه خود ساختند، به همین دلیل عنوان مانیسمان از نام آن‌ها گرفته شده‌است.

انواع لوله مانیسمان

همان‌طور که گفتیم لوله‌های مانیسمان از انواع لوله‌های فولادی است و معمولا در قطر کم تولید می‌شود زیرا تولید آن در قطرهای بالا هزینه زیادی دارد و هر کارخانه‌ای هم توانایی تولید آن را ندارد، زیرا روش تولید آن با نوع قطر کم آن متفاوت است و هزینه زیادی دارد.

لوله‌های مانیسمان در دو سایز ۶ و۱۲ متری و در رده های ۲۰، ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۲۰ و ۱۴۰تولید می‌شوند که البته دو نوع ۲۰ و ۴۰ از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

در حال حاضر لوله‌های مانیسمان در داخل کشور در کارخانه‌های داخلی و خارجی تولید می‌شوند، اما کیفیت آن‌ها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد و چیزی که باعث تفاوت آن‌ها می‌شود، قطر آن‌ها است.

لوله‌های فولادی تولید شده در کشور همگی از استاندارد  ASME B36.10  و انواعی از آن‌ها که از جنس استیل هستند نیز از استاندارد ASME B36.19 بهره مند هستند.

لوله‌های مانیسمان رده ۸۰ استحکام بیشتری دارند و به همین دلیل برای مصارفی که لوله در معرض خورندگی قرار می‌گیرد و یا لازم است فشار زیادی را تحمل کند استفاده می‌شود، این نوع لوله‌ها جزو دسته سنگین محسوب می‌شوند، لوله‌های بالای 26 اینچ معمولا برای مسافت‌های طولانی  و کم فشار استفاده می‌شوند در حالی‌که این لوله‌ها معمولا در سایز 1/8 اینچ تا ۲۶ اینچ تولید می‌شوند.

 

 

لوله مانیسمان چگونه تولید می‌شود؟

همان طور که گفته شد لوله مانیسمان( بدون درز ) روش تولید خاصی دارد و با ساخت سایر لوله ها تفاوتهایی دارد که در ادامه برایتان مراحل آن را شرح می‌دهیم.

ابتدایی‌ترین کاری که باید برای تولید لوله مانیسمان کرد، برش در اندازه مناسب شمش‌های فولادی است، که باید به سفارش مشتری انجام شود، در واقع باید ابعاد لوله‌ها مشخص شود تا بتوان ساخت لوله را شروع کرد؛ پس از آن نوبت مراحل حرارت دهی، دستگاه لخ پرس، دستگاه النگیتور، مرحله شلیک سمبه، تاب گیری، جداکردن سمبه، کروی، کشش، سرد کردن، آزمایش، پولیش کاری، بسته بندی می‌باشد که باید تمام آن‌ها انجام شود تا لوله‌ای بدون نقص به مشتری تحویل داده شود.

همان‌طور که در ابتدا گفتیم لوله‌ها نقش مهمی در زندگی ما دارند به همین دلیل باید سعی کنیم در هر جایی از مناسب‌ترین آن‌ها استفاده کنیم. لازمه استفاده درست هم قطعا آگاهی در رابطه با انواع لوله است که ما سعی کردیم در این مقاله در رابطه با لوله‌های مانیسمان اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهیم، زیرا هنگامی‌‌که شما آگاهی کاملی در رابطه با هر چیزی داشته باشید، مسلما می‌توانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

mousa بازدید : 35 یکشنبه 08 تیر 1399 نظرات (0)

همه چیز درباره لوله های مانیسمان

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که هنگامی‌که قصد خرید چیزی را داشته اید دائما به دنبال پیدا کردن اطلاعات مختلف در رابطه با آن محصول بوده اید. در این مقاله ما سعی داریم در رابطه با یکی از انواع لوله که در کشور ما با نام لوله مانیسمان شناخته می‌شود برایتان توضیحاتی بیاوریم تا شما را به خوبی با این محصول آشنا کنیم.

لوله های فلزی  که در بازار موجود هستند، با دو روش تولید می‌شوند یکی لوله کردن صفحه ای مسطح با نام skelp  و جوش دادن دیواره‌های آن و یکی هم سوراخ کردن یک شمش آهنی و تشکیل لوله؛ به نوع اول لوله‌های درز دار گفته

می‌شود و نوع دوم لوله‌های بدون درز و یا seamless  هستند که به دلیل این که برای اولین بار دانشمندی آلمانی به نام مانیسمان لوله را به این شیوه ساخت، در کشور ما با نام مانیسمان شناخته می‌شوند.

تکنولوژی تولید لوله‌های مانیسمان در حال حاضر در کشورهایی مانند ایران، آلمان، چین و… وجود دارد، اما تولید نوع اصلی آن که مقاوم ترین نوع آن است و 42 اینچ قطر دارد تنها در کشور آمریکا انجام می شود.

همان طور که گفتیم لوله‌های مانیسمان نوعی لوله ی بدون درز هستند، یعنی در ساخت آن‌ها هیچ نوع جوشی به کار نرفته است و همین موضوع سبب شده است که آن‌ها مقاومت بالایی داشته باشند و بتوانیم از آن‌ها در مواردی که لوله‌ها تحت فشار بالایی هستند استفاده کنیم.

 

 

انواع لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان در رده های20، 40، 60، 80، 120 ،160 تولید می‌شوند، مقصود از رده ضخامت لوله‌ها است.

در حال حاضر در کشور ما لوله های بدون درز در رده‌های 20 و 40 کاربرد بیشتری دارند و تکنولوژی ساخت آن‌ها نیز در دسترس ما است.

لوله بدون درز در رده  20: لوله‌های مانیسمان رده 20 برای گاز کشی داخلی ساختمان‌ها و به صورت تو کار به کار

می‌روند. این نوع لوله‌ها به دلیل این‌که درز ندارند و حتی اگر فشارهای زیاد ناشی از تخریب ساختمان بر آن‌ها وارد شود معمولا خم می شوند و خیلی دیر می‌شکنند، بسیار مورد توجه سازمان مهندسی قرار گرفته اند و برای ساختمان‌های بالای پنج طبقه حتما باید از آن‌ها استفاده کرد.

لوله بدون درز در رده 40: هر چقدر رده لوله‌ها بالاتر می‌رود، ضخامت دیواره لوله بیشتر می‌شود و به طبع آن، مقاومت لوله بیشتر می‌شود و استفاده از آن‌ها برای مصارفی که نیاز به تحمل فشارهای بالاتری دارد نیز مناسب تر است؛ به همین دلیل از آن‌ها برای خطوط آتش نشانی و برج ها استفاده می کنند.

از هر لوله‌ای که استفاده می کنیم، قطعا باید از اتصالات مناسب با آن نیز استفاده کنیم، زیرا این اتصالات باید کاملا با لوله مچ باشند، پس برای لوله‌هایی که سایز 20 هستند باید اتصالات 20 و برای اتصال لوله‌هایی که رده 40 هستند نیز  باید از اتصالات با همان سایز استفاده کرد.

نکته ویژه ای که در رابطه با لوله‌های مانیسمان وجود دارد این است که این لوله‌ها را می‌توان به راحتی به شیرآلات برنجی و چدنی که با سایز آن هم‌خوانی دارد متصل کرد.

 

استاندارهای مختلف لوله مانیسمان:

SPEC 5L : استاندارد بیان کننده ابعاد، نوع لوله و شرایط انتقال سیال به لوله است که برای خطوط لوله استفاده

می‌شود.

ASTM A 106 / ASME SA 106 : مشخصات استاندارد بیان کننده فنی لوله کربن استیل بدون درز که مناسب برای سرویس‌های با دمای بالا است.

ASTM A 333 / ASME SA 333: مشخصات استاندارد و فنی لوله‌های استیل بدون درز، که مناسب برای سرویس‌های با دمای پایین است.

ASTM A 335 / ASME SA 335: استاندارد فنی لوله استیل- آلیاژ آهنی بدون درز که برای سرویس‌های با دمای بالا استفاده می‌شود.

لوله‌های مانیسمان رسا تاسیسات به دلیل این‌که مقاومت بسیار خوبی دارند در رده‌های بالاتر برای مصارف پتروشیمی و صنایع نفت و گاز استفاده می‌شوند، زیرا در نیروگاه‌ها فشار سیالات بسیار بالاست و حتما باید از لوله‌های بسیار مقاومی استفاده کرد، که تحت این فشارها بتوانند طاقت بیاورند و آسیبی نبینند، البته لوله‌های مناسب این کار باید در رده های بالای 40 باشند که تنها در کشورهای خاصی تولید می‌شودند و هنوز در کشور ما تکنولوژی ساخت آن ایجاد نشده است و دانشمندان در تلاش هستند تا بتوانند به دانش تولید لوله‌هایی با رده بالاتر دست پیدا کنند.

mousa بازدید : 56 جمعه 06 تیر 1399 نظرات (0)

در بازار رقابت افرادی می‌توانند پیروز شوند که هر روز در پی تغییرات جدیدی باشند، هر چقدر که زمان می‌گذرد نیازهای افراد به سمتی گرایش پیدا می‌کند که با کیفیت ترین اجناس را بتوانند با بهترین قیمت تهیه کنند، پس تمامی تولید کنندگان نیز باید در پی این باشند که خودشان را با نیازهای مصرف کنندگانشان تطبیق بدهند.

تولید کنندگان لوله نیز از سایر تولید کنندگان مستثنی نیستند و آن‌ها نیز در پی این هستند که با تحولاتی که در تولیدات خود ایجاد می‌کنند بتوانند محصولاتی با کیفیت‌تر تولید کنند.

در حال حاضر لوله‌های مختلفی در بازار موجود است که هر کدام ویژگی خاص خودشان را دارند و برای مصارف خاصی استفاده می‌شوند از میان این لوله‌ها می‌توانیم به لوله‌های پلی اتیلن، فلزی، چدنی، بتنی، پلاستیکی، پنچ لایه و… اشاره کنیم که البته در این مقاله صرفا در رابطه با لوله‌های پنج لایه و اتصالات پنج لایه صحبت خواهیم کرد.

 

 

کاربرد لوله‌های پنج لایه

لوله‌های پنج لایه و اتصالات پنج لایه یکی از محصولات جدیدی هستند که با ترکیب  لوله‌های فلزی و پلاستیکی ساخته شده اند، ترکیب این دو نوع لوله ویژگی‌های منحصر به فردی به این لوله بخشیده است، این نوع لوله‌ها از یک لایه فلزی، دولایه پلاستیکی و دولایه چسب تشکیل شده اند.

لایه فلزی برای جلوگیری از فشارهای وارده در این لوله قرار گرفته است، لوله‌های پنج لایه توانسته اند نقص‌های هر دو نوع لوله فلزی و پلیمری را رفع کنند و تحول عظیمی را در صنعت لوله سازی به وجود آورند.

استحکام و طول عمر مفید بالای لوله‌های پنج لایه وهم چنین کاهش قیمت آن‌ها نسبت به سایر نمونه‌ها باعث شده است که از آن‌ها در ساختمان‌های مختلف استفاده شود.

لوله‌های پنج لایه کاربردهای بسیار زیادی درسال‌های اخیر داشته اند که از جمله ی آن‌ها می‌توان به استفاده از آن‌ها در سیستم‌های بهداشتی آب سرد و گرم، سیستم‌های تهویه مطبوع، سیستم‌های گرمایش کف، تاسیسات بهداشتی، صنایع پزشکی، موتورخانه‌ها و…اشاره کرد.

 

 

 

 

ویژگی‌های لوله‌های پنج لایه

نصب آسان: لوله‌های پنج لایه به دلیل این‌که از دو لایه پلاستیکی و یک لایه آلومینویمی ساخته شده اند، وزن کمی دارند و قابلیت خم شدگی خوبی هم دارند و در نتیجه حمل و نصب آن‌ها آسان است.

عایق بندی: لوله‌های پنج لایه بدون درز هستند و به خوبی عایق بندی شده اند.

خوردگی: لوله‌های پنج لایه نسل جدیدی از لوله‌ها هستند و در آن‌ها خوردگی به حداقل رسیده است.

تحمل دمایی و فشار: دولایه پلاستیکی و یک لایه فلزی به کار رفته در لوله‌های پلاستیکی به خوبی می‌تواند در افزایش تحمل دمایی و فشاری این نوع لوله‌ها موثر باشد.

غیرقابل نفوذ: لوله‌های پنج لایه به دلیل عایق بندی خوبی که شده‌اند، نسبت به اکسیژن غیرقابل نفوذ هستند و این ویژگی باعث جلوگیری از افت فشار و هم چنین رشد موجودات زنده در این لوله‌ها می شود.

طول عمر: در لوله‌های پنج لایه نقص‌های لوله‌های پلیمری و فلزی حل شده است و ترکیب این دو سبب شده است که این لوله طول عمر و دوام بیشتری نسبت به سایر لوله‌ها داشته باشد.

عدم خطر آتش سوزی: برای اتصال لوله‌های پنج لایه ازجوشکاری و یا شعله آتش استفاده نمی‌شود، به همین دلیل خطر آتش سوزی در هنگام نصب آن‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.

نصب در کنار سایر لوله‌ها: اتصالات پنج لایه ای که در بازار موجود هستند باعث شده اند که بتوان از لوله‌های پنج لایه در کنار سایر لوله‌ها نیز استفاده کرد، مثلا شما می‌توانید از این لوله‌ها در کنار لوله‌های فلزی با سایز مشابه نیز استفاده کنید.

مقاومت در برابر یخ زدگی: هنگامی که آب یخ می‌زند دچار انبساط می‌شود و می‌تواند باعث ترکیدگی لوله‌ها شود، اما این معضل در لوله‌های پنج لایه رفع شده است.

در طی قرن 21 آن قدر جهان از نظر علمی پیشرفت داشته است که اگر بپرسند علم بهتر است یا ثروت، بهترین پاسخ می تواند علم به دست آوردن ثروت باشد، چرا که با پیشرفت علم محصولاتی تولید می‌شود که در تعدیل هزینه‌های زندگی بسیار تاثیر گذار است و از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به لوله‌های پنج لایه وهم چنین اتصالات پنج لایه اشاره کرد که توانسته اند تا حدود زیادی از مخارج لوله کشی ساختمان‌ها را کاهش دهند، زیرا این لوله ها طول عمر زیادی دارند ونیازی نیست زود به زود تعویض شوند.

mousa بازدید : 34 جمعه 06 تیر 1399 نظرات (0)

دربازار پر رقابت امروزی، چیزی به نام انحصار وجود ندارد و تمامی شرکت‌ها و برندها در پی این هستند که بهترین محصول را با قیمتی مناسب ارائه کنند تا بتوانند نظر تمامی خریداران را به خود جلب کنند.

هنگامی که به بازار محصولی مانند لوله نگاه می کنیم، متوجه می‌شویم که تنوع در انواع لوله بسیار زیاد است و هر کدامشان مصرف خاصی دارند و مناسب استفاده در فضای خاصی هستند.

انواع لوله شامل لوله پلیکا، لوله پلاستیکی، لوله استیل، لوله گالوانیزه، لوله پلی اتیلن و… می شود که در این مقاله صرفا در رابطه با لوله پلی اتیلن، کاربرد و ویژگی های آن صحبت خواهیم کرد.

لوله پلی اتیلن نوعی لوله با قابلیت انعطاف است، که به دلیل داشتن این ویژگی تبدیل به یک گزینه خوب برای انتقال مایعات و گازها شده است. از این نوع لوله در مصارفی مانند آبرسانی، شبکه های گاز، شبکه انتقال آب، مجرای برق، خطوط تامین سیستم آتش نشانی و… استفاده می‌شود.

 

 

لوله‌های پلی اتیلن همان طور که از نامشان پیداست از ماده ای به نام پلی اتیلن ساخته شده اند، این ماده باعث شده است که خواص بی‌نظیری در محصولات ساخته شده از آن وجود داشته باشد. نوع پلی اتیلن استفاده شده در لوله‌های ساخته شده از آن با سایر محصولات متفاوت است.

لوله‌های پلی اتیلن کاربرد بسیار گسترده ای دارند و به دلیل مقاومتی که در مقابل اسیدها، بازها، مواد شیمیایی مختلف، خوردگی و… دارند روزبه روز محبوب‌تر می‌شوند و در مکان‌های بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این لوله ها تقریبا از سال 1950 در آمریکا و اروپا استفاده می‌شدند و با گذشت زمان وپیشرفت علم، کیفیت آن‌ها بیشتر شد و تولید و استفاده آن‌ها نیز در سراسر دنیا سیر صعودی پیدا کرد.

لوله‌های پلی اتیلن برخلاف بسیاری از لوله‌ها می‌توانند عمری بالای 50 سال داشته باشند و این موضوع باعث شده است که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه باشد.

ویژگی های لوله پلی اتیلن

مقاومت در برابر ضربه و فشار: لوله‌های پلی اتیلن به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در برابر ضربه و فشار دارند، می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای لوله‌های فلزی و بتنی باشند، چرا که استفاده ازاین نوع لوله باعث کاهش دور ریز می‌شود، به همین دلیل از نظر مالی بسیار به صرفه است و می‌تواند توجه انواع مصرف کننده به خصوص در حجم انبوه را به خودش جلب نماید.

وزن پایین: لوله‌های پلی اتیلن نسبت به سایر لوله‌ها و اتصالات وزن کم‌تری دارند و همین ویژگی باعث حمل، نصب، بارگیری واستفاده آسان‌تر آن‌ها شده است.

جریان پذیری خوب: سطح داخلی لوله‌های پلی اتیلن بسیار صاف است و به همین دلیل اصطکاک کم تری با موادی که از آن رد می‌شود خواهد داشت، از این روسرعت مواد عبوری از آن بسیار بالا است.

مقاومت در برابر سایش و جوندگان: لوله‌های پلی اتیلن به دلیل این‌که بسیار سخت و محکم هستند در مقابل جوندگان بسیار مقاومند وهم چنین به دلیل این که مواد استفاده شده در ساخت آن ها بسیار مقاوم است، می تواند انتخاب خوبی برای انتقال مایعات با ذرات نامحلول باشد.

 

 

انواع لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت: لوله های دو جداره پلی اتیلن کاروگیت از دو لایه‌ی داخلی و خارجی ساخته شده‌اند و لایه خارجی آن‌ها به صورت حلقه حلقه است و لایه داخلی آن دارای سطحی صاف است. این نوع لوله در واقع مانند یک جوی زیر زمینی است واز آن برای انتقال پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌ها استفاده می‌کنند.

لوله پلی اتیلن تک جداره: لوله‌های پلی اتیلن تک جداره را می‌توان برای مصارف مختلفی که در آن‌ها به فشار 2 تا 40 بار نیاز است استفاده کرد.

لوله پلی اتیلن اسپیرال: لوله پلی اتیلن اسپیرال نوع خاصی از لوله های کاروگیت است و به شکل متفاوتی تولید می‌شود، این لوله‌ها تا قطر 3 متر وطول 6 متر تولید می‌شوند و به وسیله ی جوش لب به لب یا اکستروژنی به یکدیگر متصل می‌شوند.

برای خرید هر چیزی شما ابتدا باید شناخت کافی نسبت به آن پیدا کنید، لوله‌ها یکی از مهم ترین چیزهایی هستند که در ساختمان سازی، انتقال منابع مختلف و.. بسیار اهمیت دارند، به همین دلیل خوب است درباره انواع آن‌ها بیشتر بدانید.

mousa بازدید : 42 سه شنبه 03 تیر 1399 نظرات (0)

با شکل گیری تمدن‌های انسانی و پیشرفت تکنولوژی و توسعه بهداشت جهانی، دیگر استفاده از چاه‌ها، قنات‌ها، چشمه‌ها، حوض‌ها و… تا حد زیادی منسوخ شد و مردم تمایلی برای رفتن به جایی خارج از خانه برای تهیه آب را نداشتند. در ابتدا تنها شهرهای بزرگ به آب تصفیه نشده که از طریق لوله کشی به خانه‌ها می‌رسید دسترسی داشتند و به مرور با ساخته شدن تصفیه خانه‌ها و دست یابی به دانش تصفیه آب، کم کم آب‌های تصفیه شده به خانه‌های مردم راه پیدا کردند، اما هم چنان در برخی از روستاهای دور افتاده و شهرهای مرزی متاسفانه امکاناتی که در شهرهای بزرگ وجود دارد، نیست.

برای انتقال سیالات به نقاط مختلف نیازمند لوله‌هایی هستیم که بتوانیم این کار را به وسیله‌ی آن‌ها انجام دهیم. درحال حاضر لوله‌های مختلفی در بازار موجود هستند که شامل لوله های پلاستیکی، چدنی، پلیکا، کاروگیت، چندلایه، آهنی و… می‌شوند که در این مقاله صرفا در رابطه با لوله‌های آهنی ، مزایا و معایب آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

لوله‌های آهنی نوعی از لوله‌های فلزی هستند که در جاهای مختلفی از قبیل لوله کشی کارخانه‌ها، ساختمان‌های اداری، مسکونی و… استفاده می‌شوند.

 

 

مزایای لوله های آهنی:

مقاومت فیزیکی بالا: لوله‌های آهنی به دلیل ساختاری که دارند می‌توانند در مقابل ضربات با نیروی بالا که در حین انتقال ونصب ممکن است پیش بیاید، مقاومت خوبی از خود نشان دهند، هم چنین این لوله‌ها به دلیل این که معمولا در زیر لایه‌های آجر و سیمان به کار می‌روند، می‌توانند فشارهای بالای ناشی از وزن زیاد سنگ، آجر، سیمان و گچ را به خوبی تحمل کنند.

تحمل دمای بالا: برای ما همیشه آهن نماد سختی و مقاومت بوده است، لوله‌های آهنی یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای انتقال آب با دمای بالا هستند، زیرا دمای بالای آب نمی تواند آسیبی به این لوله ها وارد کند.

نفوذ ناپذیر: یکی از معضلاتی که همیشه برای انتقال آب و در آب انبارها پیش می‌آید رشد گیاهان است، اما در لوله‌های آهنی به دلیل نفوذ نا پذیری به نور و هوا امکان رشد هیچ موجود زنده ای وجود نخواهد داشت.

ثبات طولی نسبی: اکثر اجسام نسبت به تغییر دما از خودشان عکس العمل حجمی و طولی نشان می‌دهند، این عکس العمل‌ها گاهی می‌تواند باعث آسیب به جسم شود، اما لوله‌های آهنی به دلیل تغییر کمی که در طی گرم و سرد شدن آب می کنند تا حدود زیادی از این خطر مصون هستند.

مقاومت دربرابر آتش: برای تغییر شکل آهن به دمای بسیار زیادی نیاز است که معمولا در کوره‌های ذوب آهن می‌توان به آن دما دست یافت و همین موضوع باعث شده است که این لوله‌ها بتوانند در مقابل آتش سوزی از خودشان مقاومت نشان دهند.

 

 

معایب لوله های آهنی:

خوردگی: عوامل زیادی هستند که می‌توانند در کاهش طول عمر لوله‌های آهنی موثر باشند، علاوه بر محاسنی که در رابطه با این لوله‌ها گفتیم، این لوله‌ها در مقابل املاح موجود درخاک و آب مقاومت زیادی ندارند و به همین دلیل دچار خوردگی

می‌شوند.

سختی وعدم شکل پذیری: همان طور که گفتیم لوله‌های آهنی بسیار سخت هستند و نمی‌توانیم به راحتی آن‌ها را خم کنیم و در آن‌ها تغییر شکل ایجاد کنیم و برای رسیدن به شکل دلخواه حتما باید از اتصالات زیادی استفاده کنیم.

رسوب پذیری: لوله‌های آهنی سطح داخلی صیقلی ندارند و همین موضوع باعث می شود که املاح زیادی در حفرات ریز دیواره آن‌ها به جا بماند و باعث ایجاد رسوب شود. رسوب ایجاد شده به خوبی می‌تواند باعث افت فشار و کاهش جریان آب شود.

افت فشار بالا: به دلیل این‌که لوله‌های آهنی سطح داخلی ناصافی دارند و برای استفاده از آن‌ها از اتصالات فراوانی استفاده می‌شود معمولا فشار پایینی دارند و برای رفع این مشکل بهتر است از لوله‌هایی با قطر بیشتر استفاده کرد.

اتلاف دما: این لوله‌ها باعث اتلاف انرژی زیادی می‌شوند.

وزن زیاد: لوله‌های آهنی وزن زیادی دارند و همین موضوع می‌تواند در حمل و نصب آن‌ها مشکلاتی پدید بیاورد.

در قرن 21 به جرات می‌توانیم بگوییم که لوله‌ها نقش‌های بسیار مهمی برای انتقال انواع سیالاتی که به آن‌ها نیازهای حیاتی داریم مانند، نفت، آب، بنزین و…دارند، به همین دلیل باید در رابطه با آن‌ها اطلاعات خوبی داشته باشیم تا در صورت لزوم بتوانیم آگاهانه از میان انواع آن‌ها انتخاب کنیم

mousa بازدید : 34 سه شنبه 03 تیر 1399 نظرات (0)

همه چیز در رابطه با لوله های پلاستیکی

در سال‌های اخیر همه‌ی ما متوجه این بوده‌ایم که جهان سوار بر کشتی شده است که در آب‌های خروشان تکنولوژی درحال پیشروی است و هر تولید کننده‌ای که مهارت بیشتری داشته باشد می‌تواند از این آب‌های خروشان بهتر ماهیگیری کند، این مهارت بسیار مهم است  و با پا به پای علم و نیاز مردم پیش آمدن به دست می‌آید، پس بهتر است تمام تولید کنندگان بتوانند خودشان را با این قوانین پیش ببرند.

صنعت لوله‌های پلاستیکی نیز از سایر مشاغل تولیدی مستثنی نیست و تولیدکنندگان این عرصه نیز باید بتوانند خودشان را با بروز ترین نکات علمی در حوزه تولید انواع لوله‌های پلاستیکی هماهنگ کنند تا از سایر رقبا عقب نمانند.

استفاده از لوله‌های پلاستیکی در تاسیسات مختلف ابتدا در سال 1930 در اروپا شروع شد، در آن زمان از این لوله‌ها تنها برای انتقال فاضلاب استفاده می‌شد، اما پس از این‌که به نقایص لوله‌های فلزی پی برده شد و هم‌چنین صنعت پلاستیک سازی پیشرفت بیشتری کرد، استفاده از لوله‌های پلاستیکی جایگاه بهتری پیدا کرد و افراد بیشتری از آن‌ها استفاده کردند.

لوله‌های فلزی نقص‌هایی دارند که می‌توان حمل و نقل مشکل آن‌ها، سختی نصب، وزن زیاد، رسوب گیری و… را از میان آن ها نام برد. این نقایص باعث شدند که نیوپایپ‌های مختلف بتوانند در جایگاه‌های متفاوت جایگزین خوبی برای لوله‌های فلزی باشند.

لوله‌های پلاستیکی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد.

 

 

ویژگی های لوله های پلاستیکی

مقاومت در برابر خوردگی: لوله‌های پلاستیکی برخلاف بسیاری از لوله‌ها نسبت به مواد شیمیایی مختلف، اسیدها، بازها، گازهای خورنده و… از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهند .

خواص دمایی: لوله‌های پلاستیکی بسته به نوع مواد اولیه و ساختشان می‌توانند دمای 50 تا 150 درجه سانتیگراد را تحمل کنند، به همین دلیل باید دقت بسیار زیادی در رابطه با دمای مجاور آن‌ها و دمای ماده ای که قرار است از آن عبور کند داشته باشید، چرا که اگر دمای وارده بر آن‌ها بیشتر از حد تحملشان باشد، نرم می‌شوند و تغییر شکل می‌دهند و ممکن است به سیستم شما آسیب‌های جدی وارد شود.

نیوپایپ‌ها به دلیل این که در مقابل دما تغییرات نسبتا زیادی در مقایسه با سایر لوله‌ها دارند باید در استفاده از آن‌ها از بست‌های بیشتری استفاده کرد.

خوردگی الکتریکی: همه‌ی ما این را می‌دانیم که پلاستیک‌ها رسانا نیستند و همین موضوع باعث می‌شود که از خوردگی گالوانیکی والکتروشیمیایی( برخلاف لوله های آهنی ) در امان بمانند  .

وزن: لوله‌های پلاستیکی به مراتب بسیار سبک‌تر از لوله‌های فلزی، بتنی، چدنی و… هستند و همین ویژگی باعث حمل و نصب راحت‌تر و در نتیجه پرداخت هزینه کم‌تری شده است.

خواص مکانیکی: چیزی که برای همه‌ی ما اثبات شده است این است که لوله‌های پلاستیکی مقاومت لوله‌های فلزی را ندارند اما به دلیل این‌که انعطاف بیشتری نسبت به لوله‌های سخت تر دارند، می‌توانند فشار ناشی از ضربات وارد شده را بر کل سطحشان تقسیم کنند.

قابلیت اشتعال: پلاستیک‌ها به دلیل این‌که از پلیمرهای قابل اشتعال ساخته شده اند، غالبا در مقابل آتش مقاومتی نشان نمی‌دهند و ممکن است آتش بگیرند و مواد قابل اشتعالی که توسط آن‌ها حمل می‌شود نیز می‌تواند در افزایش قدرت آتش بسیارتاثیرگذار باشد.

دوام وپایداری لوله های پلاستیکی: طبق تحقیقاتی که انجام شده است، لوله‌های پلاستیکی که در زیر خاک قرار می‌گیرند، نسبت به حملات هرگونه باکتری، قارچ و سایر میکروارگانیسم‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند و این موضوع باعث افزایش طول عمر این نیوپایپ‌ها خواهد شد.

 

 

کاربرد لوله های پلاستیکی

لوله‌های پلاستیکی در قرن حاضر توانسته‌اند جایگاه بسیار خوبی در میان تاسیسات مهم کشورهای مختلف به دست آورند، از میان آن‌ها می‌توانیم به سیستم‌های فاضلاب، آبرسانی، آبیاری، توزیـع آب، باغبـانی، تصفیه خانه‌های فاضلاب، صنایع غذایی، کارخانجات داروسازی و … اشاره کنیم، هم چنین در صنایع تولید نفت و گاز و پتروشیمی نیز از آن‌ها استفاده‌های گسترده‌ای می‌شود، به همین دلیل روزانه دانشمندان در پی این هستند که به فرمول‌های جدیدی برای ساخت انواع نیوپایپ دسترسی پیدا کنند، زیرا در حال حاضر سهم عظیمی از صنایع مختلف درگیر این نوع لوله‌ها است و باید در ساخت آن‌ها قوانین جدیدی استفاده شود تا جوابگوی نیازهای جدید تر نیز باشند.

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 147
  • بازدید سال : 976
  • بازدید کلی : 3,529